محمد رضا شوق الشعرا


جان به جانتان کنند، عقب مانده و بی فرهنگ هستید!
آنها که شهر را «خانه» خود نمی دانند

 این روزها و در ماه آخر بهار، توفان هرگاه می خواهد می آید و هر کار می خواهد می کند و با بجا گذاشتن گرد و غبار و خسارت و خرابی می رود. شب، صبح، عصر ناگهان زوزه می کشد و می آید. فرهنگ توفان خراب کردن و کثیف ساختن و تکان دادن است. زباله ها و آشغالها هست که از این سوی کوچه تا آن سوی کوچه و از این سوی خیابان تا آن سوی خیابان و از این سوی شهر تا اون شهر برده می شود. توفان، توفان است و در مقابل آن فقط می شود فرار کرد. چرا که «فرهنگ» ندارد!
این روزها رفتگرهای زحمتکش شهر، حال و روز و دل خوشی از این توفانی که زحمات آنان را بر باد می دهد، ندارند. در دل شب، بیش از هر چیز، از صدای توفان، دل رفتگر پیر شهر می لرزد...
باور کنید ساکن صفائیه یزد هم که باشید و در آپارتمانها و خانه های چند صد میلیون تومانی هم که زندگی بکنید و سوار اتومبیل دهها میلیون تومانی هم که بشوید، وقتی فرهنگ نداشته باشید، عقب مانده و بی فرهنگ هستید!
دقایقی از ساعت شش بعد از ظهر گذشته بود، که هنگام پیاده روی در بلوار بوستان، منتهی از چهارراه پژوهش بطرف دبیرستان دخترانه جوادالائمه، زنی چادر مشکی بر سر، از خانه ای از خانه های اینسوی خیابان بیرون آمد و کیسه آشغال و زباله منزلش را میان بلوار و در کنار درختان گذاشت و رفت، هنوز در فکر و شوک این حرکت نازیبا بودیم، که در مسیر برگشت و نزدیک چهارراه، دو خانم مانتویی بظاهر متشخص که در اتومبیل ریو سفید رنگی سوار بودند، روبروی مجتمع آپارتمانی کیسه آشغال خود را از شیشه اتومبیل بداخل باغچه پرتاب کردند ...
براستی کسی که آشغال در خیابان پرتاب می کند و می ریزد «آشغالی» است، یا کسی که این آشغالها را جمع آوری می کند؟
باید باور کنیم، کارگران رفتگر زحمتکش شهرداری، کم سواد و فقیر هم که باشند، فرهنگ شان از کسانی که با بی فرهنگی آشغال در سطح شهر می ریزند، خیلی بیشتر و بالاتر است. باور نمی کنید؟ بروید تحقیق کنید و ببینید هیچ رفتگری هست که در سطح شهر آشغال بریزد؟
رفتگر ساکن انهای حسن آباد محروم که مامور نظافت و تمیز کردن بلوار شهیدان اشرف در اینسوی شهر هست، وقتی که چنین منظره هایی را مشاهده می کند، با خود چه فکر می کند!؟

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا